Olivier en Thomas
Zonne-energieRoeselare

Olivier en Thomas

In het kort

  • zonne-energie
  • een metaalverwerkingsbedrijf
  • energie voor 12 huishoudens

De metaalindustrie heeft niet meteen het meest groene imago, maar bij straal-en metallisatiebedrijf Metallink in Roeselare maken ze komaf met stereotypes. Olivier en Thomas gaan voor duurzame oplossingen, en dat op alle vlakken.

Meer dan vijf jaar geleden nam Olivier de zaak over. Metallink is gespecialiseerd in ‘oppervlaktebehandeling’. Dat gaat van stralen tot metalliseren en lakken van metale constructies. “Voorbereiding is cruciaal”, legt Olivier uit. “Ruwheid en reinheid zijn de basis voor elke oppverlaktebehandeling.” 

Een nieuwe start

Olivier drukte meteen zijn stempel op Metallink door te investeren in een nieuw gebouw en machines. Een tijdje later vervoegde ook Thomas het bedrijf. “Thomas leidt de site en doet aan kwaliteitscontroles”, zegt Oliver. “Met twee krijgen we voorlopig alles gebolwerkt. Mijn vrouw zit niet mee in de zaak. Zij is tandarts. Dat is ook oppervlaktebehandeling, maar dan anders”, lacht Oliver.

De keuze voor duurzaamheid

Bij Metallink kiezen ze voor duurzaamheid. Door de metalen grondig te behandelen kunnen ze veel langer meegaan. “Bij ons gaan de materialen tot 15 jaar mee in vergelijking met andere bedrijven waar ze elke twee tot drie jaar opnieuw behandeld moeten worden”, zegt Oliver. “Dit is misschien duurder op korte termijn, maar op lange termijn is het de investering waard.”

De keuze voor groen

De vergelijking met het investeren in zonnepanelen is snel gemaakt. Enkele jaren geleden installeerden ze een zonnepaneleninstallatie op het dak van 2000 m2, goed voor zo’n 408 zonnepanelen. “We weten dat de metaalindustrie niet meteen het meest groene imago heeft”, legt Olivier uit, “maar door ook op vlak van energie te kiezen voor duurzaamheid, proberen we een rem te zetten op de opwarming van de planeet. Het is tijd voor verandering, ook in onze industrie.”

De keuze voor Bolt

Onlangs sloten ze zich aan bij Bolt. “We kenden Bolt niet, maar vonden de manier hoe zij naar energie kijken en hoe ze het merk promoten verfrissend”, aldus Olivier. “Door opwekker te worden dragen we ons steentje bij.”

Bij jou in de buurt