Guy, Paul en Fabienne
In het kort
- zonne-energie
- familiebedrijf in keramische tegels
- energie voor 55 huishoudens
De keramische tegel heeft zijn koele imago al lang achter zich gelaten. Het design is tegenwoordig nauwelijks te onderscheiden van natuursteen of marmer. Tegelijkertijd is het productieproces duurzaam en vrij van chemische stoffen. Vijftig jaar geleden zag papa Royaux al het potentieel in de keramische tegel. Zijn kinderen Guy, Paul en Fabienne zetten met Tyles zijn levenswerk voort en bewaken het milieubewuste DNA van het familiebedrijf.
Maak kennis met de tweede generatie van de Royaux-familie. Terwijl oudste zoon Guy de sales, marketing, logistiek en het facilitair beheer behartigt, buigt Paul zich over de financiën, administratie en warehousing en neemt Fabienne de aankoop en HR op zich. Samen leiden ze de groep: goed voor 42 werknemers en showrooms in Zellik en Brugge.
1+1=3
Ondanks dat elk van hen een andere tak van het tegelbedrijf managet, vergaderen ze regelmatig en wordt er ook weleens na de uren via Whatsapp overlegd. “We hebben zeer uiteenlopende karakters maar zijn tegelijkertijd complementair", begint Paul. “Zolang we maar voldoende communiceren”, vult Guy knipogend aan. Fabienne reflecteert over de ‘1+1=3’-mentaliteit. “Als drie verschillende persoonlijkheden ‘common ground’ vinden over een bepaald onderwerp, dan sta je extra sterk, toch?”
Logische keuze
Over het installeren van een zonnepaneleninstallatie, moest er niet lang overlegd worden. “We wilden op de kar springen om zonnepanelen te plaatsen en laadstations te installeren. Zo konden we ons wagenpark vergroenen met elektrische wagens. Intussen kunnen anderen uit de buurt ook hun wagen opladen aan onze laadstations. Het overschot aan onze groene stroom, delen we met plezier met de klanten van Bolt, legt Guy uit. "Tegenwoordig lijkt me dat vanzelfsprekend. Het helpt om onze energierekening te verlagen, en het overschot aan onze groene stroom kunnen we terug op het net injecteren. Dat is toch fantastisch?"
Opwekkerstrio
Dankzij Bolt kunnen Guy, Paul en Fabienne zich nu officieel ‘energie-opwekkers’ noemen. "Normaal koop je jouw energie bij grote energieleveranciers. Maar bij Bolt krijg je de keuze om je eigen energie-opwekker te kiezen. Zo wordt het concept van energie 'vermenselijkt', en dat is prachtig", zegt Fabienne. "En ook: er zijn zoveel bedrijven zoals het onze met grote dakoppervlakken. Ik hoop dat zij ons voorbeeld volgen."
Spring mee op de groene kar!
Tyles beperkt zich niet tot een zonnepaneleninstallatie als het gaat over milieubewuste investeringen. Zo installeerden ze recent laadpalen. Op termijn is het de ambitie om het volledige Tyles-wagenpark te voorzien van elektrische wagens. “Ook externen zijn welkom om te laden bij ons. Het is fijn om te zien hoe steeds meer mensen hun weg vinden naar Tyles”, vertelt Guy.
Het verhaal van de familie Royaux is er eentje van ‘en-en’. Voor het transport van de keramische tegels uit andere landen wordt er bijvoorbeeld ook ingezet op treinverkeer. “En we zijn ook steeds strenger in ons recyclagebeleid. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar alles belandt nog te vaak in één container", zegt Paul. Kortom, de boodschap bij Tyles is helder: “Spring mee op de groene kar, samen met ons.”