In maart organiseerden AB en Bolt nog een succesvolle crowdlending campagne die ertoe leidde dat er vandaag 221 zonnepanelen op het dak van AB liggen. “Daarmee wekken we een groot deel van onze energie op en verminderen we onze koolstofuitstoot met 41 ton”, aldus Tom Bonte, algemeen directeur van AB. “Die samenwerking smaakte dan ook naar meer.”
Bolt schaart zich mee achter het opzet van de Brusselse zaal om zowel tijdens het concertjaar als de zomerfestivals haar werking zo energie-efficiënt mogelijk te organiseren. “Na een fantastische eerste campagne, zijn we blij om opnieuw het verschil te kunnen maken voor AB. Deze keer met een op maat gemaakte installatie die bestaat uit 28 zonnepanelen, goed om zo’n 350 kWh op te wekken tijdens de festivals. Dat is iets meer dan wat een gemiddeld huishouden per maand verbruikt. Dat kan tellen. De opgewekte energie wordt opgeslagen in een batterij, zodat er ook ‘s avonds stroom is tijdens Feeërieën”, verduidelijkt Pieterjan Verhaeghen, CEO en mede-oprichter van Bolt.
Overschakelen op lokale en groene stroom is volgens Tom Bonte een logische volgende stap voor AB. “Eerder zorgden we tijdens de festivals al voor vegetarische catering voor het publiek en de artiesten, kraantjeswater in plaats van plastic flessen in de backstage, herbruikbare bekers op het terrein, een eco-team dat het park proper houdt, … Zo willen we elk jaar een beetje duurzamer worden.”
Bolt’s op maat gemaakte zonnepanelenconstructie in het kort:
48 m2 aan zonnepanelen aan de inkom
28 zonnepanelen
Levert tot 70 kWh aan stroom per dag
Batterij-capaciteit van 70 kWh
Bolt zorgde er eerder al voor dat Rock Werchter, Boomtown en Sfinks deels op zonne-energie draaiden in plaats van op vervuilende dieselgeneratoren. Met Boterhammen In Het Park en Feeërieën sluit het energieplatform een succesvolle festivalzomer af.