Ik moet bijbetalen, waarom?
Een hoge afrekening is niet fijn, maar geen reden tot paniek. Om te begrijpen waarom je een bedrag moet bijbetalen, is het nuttig om in te zoomen op de factoren die je afrekening kunnen beïnvloeden.
Je verbruikte meer energie
Als je de voorbije maanden een nieuw elektronisch toestel of huishoudelijk apparaat installeerde, is de kans groot dat jouw energieverbruik toenam. Een wasmachine, droger, elektrische wagen of jacuzzi bijvoorbeeld. Mogelijks trok er bij jouw thuis een nieuwe persoon in of was je zelf gewoon meer thuis door de coronacrisis. Deze zaken kunnen de stijging van jouw energieverbruik verklaren.
Jouw voorschot werd niet juist ingeschat
Een voorschot blijft een inschatting. Als je je verbruik niet kende, werd je voorschot ingeschat op basis van een gemiddeld verbruik van een Belgisch gezin. De kans is dus groot dat dit gemiddelde niet overeenkomt met jouw persoonlijke situatie. Het kan ook zijn dat je een verbruik doorgaf dat geen betrekking had op het hele jaar. Indien je bijvoorbeeld de gegevens invoerde op basis van een afrekeningsfactuur van enkele maanden. Of je vulde per ongeluk je verbruik in in de foute eenheid en niet in KWh (bijvoorbeeld gas in m³ in plaats van in KWh).
Jouw meterstanden werden niet juist opgenomen door de netbeheerder
Het kan zijn dat de netbeheerder een fout heeft gemaakt bij het opnemen van jouw meterstanden. We raden je aan om de meterstanden op je afrekeningsfactuur te vergelijken met de cijfers op je teller. Indien deze niet overeenkomen, neem je best contact op met de netbeheerder.
Invloed van de wintermaanden
Als je in het begin van de winter naar een nieuwe leverancier overstapte en de netbeheerder je meterstanden doorgaf aan de leverancier in of tegen het einde van de winter, dan is de kans groot dat de som van jouw betaalde voorschotten niet voldoende is om jouw werkelijk verbruik te dekken voor die wintermaanden. Dit komt omdat je meer energie verbruikt in de winter dan in de zomer. Jouw voorschot wordt berekend op jaarbasis, waardoor dit wat te laag is in de winter en wat te hoog in de zomer. Dit is dus een normaal gegeven.
Wanneer krijg ik dan geld terug?
Als je energieverbruik lager ligt dan verwacht, dan krijg je normaal gezien geld terug, al blijven de bovenstaande factoren natuurlijk meespelen. Je energieleverancier zal een bedrag op jouw rekening terugstorten. Er zijn verschillende oorzaken voor een terugstorting: jouw voorschot werd te hoog ingeschat, jouw verbruik ligt plots lager, het is een opvallend warm jaar geweest, je hebt onlangs zonnepanelen laten plaatsen…
Ik krijg geld terug op mijn afrekening, maar mijn nieuw voorschot is hoger?
Dat kan. Het voorstel voor je nieuwe voorschot houdt rekening met je vastgestelde verbruik én de marktprijzen op dat moment. Indien deze uitzonderlijk hoog liggen, wordt een hoger voorschot voorgesteld zodat je niet moet bijbetalen op je volgende afrekening. Bij Bolt monitoren we de evolutie van de prijzen voor jou en geven regelmatig suggesties voor een hoger of lager maandelijks voorschot. Uiteraard kan je je voorschot steeds zelf aanpassen.